Rules:

Only words with 2 or more characters are accepted
Max 200 chars total
Space is used to split words, "" can be used to search for a whole string (not indexed search then)
AND, OR and NOT are prefix words, overruling the default operator
+/|/- equals AND, OR and NOT as operators.
All search words are converted to lowercase.

.

Designfilosofi och kvalitet

Det pratas mycket om kvalitet och om enskilda specifikationer eller egenskaper som skall borga för att en viss produkt är den bästa. Vi anser att det finns fyra viktiga komponenter som tillsammans gör att slutresultatet blir något alldeles extra. Dessa är: ambition, insikt, förmåga och vilja.

Vår ambition har aldrig varit klirr i kassan i första hand, utan istället att alltid tillverka en så funktionell produkt som möjligt. Insikten vi har med oss efter alla år som tälttillverkare är att man först och främst måste identifiera de problem och utmaningar, som måste bemästras. Vad krävs av materialen? Var finns de största belastningarna på exempelvis en tältduk, och hur omsätter vi den kunskapen till praktiska lösningar som fungerar? För att verkligen göra detta fullt ut krävs en god portion förmåga och vilja också. När allt det här hamnar på plats, ja då kan man prata om kvalitet. Skillnaden på bra och bäst, helt enkelt.

Det är många saker som skall till för att skapa ett förstklassigt tält.

Tältkåtan – en idealisk form
Tältkåtans form är på många sätt idealisk. Den är bred i basen, vilket ger gott om utrymme där vinden inte kan blåsa så hårt, eftersom den bromsas av marken. Den del som sticker upp ovanför ett vanligt tunneltält har en liten profil. Detta ger många fördelar utan att så mycket behöver offras när det gäller vindtåligheten.

Höjden skapar en ”skorstenseffekt” och därmed god ventilation även heta, vindstilla dagar. Luften värms upp och stiger inne i tältet, vilket gör att ny, svalare luft sugs in nertill. Höjden skapar även plats för lågor och därmed en öppen eld samt ger ståhöjd och en härlig och lätt suggestiv rymd.

Rymligheten ger rika möjligheter till socialt umgänge, och den runda formen gör att alla ser varandra oavsett om man är få eller många. Placerar man dessutom en öppen eld i mitten av cirkeln, ja, då får man kontakt med de kvaliteter som en gång i tidernas begynnelse formade människan till den hon är. Runt elden frodas berättandet och lärandet på ett naturligt och intressant sätt, bortom allt konstlat och krystat.

Tältets form gör det också möjligt att använda sömmarna som bärande element, spända mellan mittstångens topp och marken. På så vis skapas en flexibel, tålig och samtidigt lätt struktur. Formen gör också att ingen sida är känsligare än den andra när vinden vänder och friskar i, vilket är fallet hos många tälttyper med andra former. Följden är att våra tältkåtor oftast används helt utan stormlinor. (Dock bör de absolut sättas ut om kraftig blåst förväntas.)

Tentipi har alltså tagit vara på och strävat efter att optimera denna fantastiska utgångspunkt genom att ta fram olika tältstorlekar och möta olika krav på vikt, komfort och prislapp. Det är fantastiskt att arbeta med något som är ”så rätt” från första början.

Med den traditionella tältkåtan med trästänger och djurhudar som förlaga har Tentipi dragit ner vikten från ett par hundra kilo till som lägst 3,5 kilo! Tiden det tar att montera tältkåtan har minskat från kanske 60 minuter till cirka 3 minuter. Vi har lagt till mängder av funktioner, till exempel insektsskydd, invändig ventilationsreglering och möjlighet till kamin samt många tillbehör såsom innertält, torkställning och absid. Men än viktigare är, att vi har bevarat möjligheten att använda öppen eld i tältet, vilket ingen annan tälttyp tillåter.

Man kan med fog säga att som ägare av en tältkåta från Tentipi knyter man an till genuin gammal nordisk sametradition samtidigt som man bor i ett tält av modernaste slag och definitivt i det mångsidigaste tältet, som går att köpa för pengar!

Men för att lyckas krävs det åtskilligt mer än ett bra grundkoncept. För att bli världsledande tillverkare av tältkåtor fordras även en rad egenskaper hos företaget, egenskaper som interagerar med varandra på många olika sätt och på flera nivåer och som tillsammans framstår som den enda rimliga förklaringen till att vi år efter år varit helt dominerande inom vår nisch. De egenskaper vi tänker på är: ambition, insikt, förmåga och vilja.

Ambition
Ambitionen när man bedriver en verksamhet kan vara alltifrån att få känna tillfredsställelse av att kunderna är nöjda med de produkter man säljer till att fylla en uppgift i världen, ha roligt eller tjäna pengar.

För oss har det handlat om allt det här – i angiven ordning – och förstås också om hur man balanserar alla drivkrafter. Resultatet skulle ha varit ett helt annat om vi vänt på ordningen. Just detta att kunden skall vara nöjd, och ännu hellre imponerad, har varit en ambition som ”suttit i väggarna” hos Tentipi ända sedan starten 1989, då under namnet Moskoselkåtan. Det skär i själen om en användare får negativa erfarenheter av ett tält från oss. Om vi upptäcker eller får vetskap om något problem, kan vi bli lite ”jobbiga” med varandra internt, för engagemanget är stort och många är besjälade av att lösa problemet. Oftast finner vi ändå att det är mindre än vi först trodde, men det är ändå värt mödan för det hjälper oss att ligga på topp.

Något vi ännu inte lyckats med är att få ner priset. Vi har försökt, men vi har helt enkelt inte kunnat kompromissa tillräckligt mycket för att kunna sänka det så mycket som vi skulle vilja.

Ett annat exempel på vad våra ambitioner leder till är vår produktutveckling. Vi börjar alltid med att skapa en lång lista med krav utan minsta tanke på om det är möjligt att uppfylla dem eller inte. Till vår ständiga förvåning lyckas vi väldigt ofta få med nästan allt på listan! Utan ambition skulle vår uppgift ha varit betydligt enklare men det efterföljande resultatet skulle ha blivit sämre. Att prioritera bland punkterna på önskelistan är förstås nödvändigt och för att göra det på ett bra sätt krävs nästa egenskap: insikt.

Insikt
Insikt får vi genom att lyssna på kundernas önskemål men också genom att lyssna bortom dessa. Istället för att göra det som kunden ber oss om, försöker vi hitta sätt som fyller det bakomliggande behovet. På så vis skapas lösningar som är till nytta för så många fler, och som regel fungerar de också bättre än vad den ursprungliga idégivaren avsåg.

Insikt får vi även genom att diskutera med leverantörer och experter av olika slag. Vi tar inte någon sanning för given utan kontrollerar om det verkligen fungerar så som det är sagt. Det låter kanske självklart, men faktum är att det mesta som sker omkring oss snarare grundar sig på tradition och kulturellt beteende – ”så här gör man”; ”så här har vi alltid gjort”; ”de flesta tycker så här” och så vidare – än på insikt. Man bygger alltså på vad andra gör och säger, vilket bygger på vad andra gör och säger…

Vi på Tentipi är tillräckligt motsträviga för att oftast lyckas motstå detta. Läs här om vår syn på tester av olika slag.

Förmåga
Om man nu skall gå sin egen väg och försöka vara bättre och smartare än andra, går det inte att kopiera. Istället måste man ha tillräckligt med energi för att orka och kreativitet nog för att komma förbi hindren. Den marknadsposition vi har intagit får väl gälla som bevis för att vår förmåga är god. Den har lett till en 7 centimeter tjock kvalitetshandbok som i detalj anger hur produkterna skall tillverkas. Den beskriver också vilka maskiner och hjälpmedel som skall användas samt utbildningsmetoder. Utöver detta innehåller den massor av uppsamlad erfarenhet som är till ovärderlig nytta när vi utvecklar och förändrar.

Vilja
Komna hit är det bara att konstatera att utan vilja skulle det inte bli något. För det krävs så mycket arbete och uppoffringar för att nå hela vägen till målet. Det är den fasta viljan som driver de tre första egenskaperna.

När vi misslyckas (för det gör även vi ibland), blir det tung stämning eftersom alla bryr sig. Då vi alltid tar problem på största allvar och inte ger efter för förenklingar, arbetar vi fram lösningar som vi aldrig skulle ha hittat utan en mycket stark vilja.

Viljan handlar om att bry sig och om att ha passion. Passion har vi, ända sedan starten 1989, haft för EN ENDA SAK: att vara världsbäst på att tillverka och leverera tältkåtor och utrustning för dessa och att ge våra kunder så god service som möjligt.